Ce sunt motoarele de căutare?
Un motor de căutare este un instrument online care permite utilizatorilor să caute informații pe Internet.
Cum, mai exact? Acesta verifică rezultatele în propria bază de date, le sortează iar apoi creează o listă ordonată a acestor rezultate, folosind algoritmi unici de căutare. Această listă se numește pagina de rezultate a motorului de căutare (SERP).
Există o multitudine de motoare de căutare în lume (Google, Yahoo, Bing, Msn etc.). Acestea diferă în multe privințe, dar funcționează după aceleași principii, de căutare și afișare a răspunsurilor relevante utilizatorilor săi.
Istoria motoarelor de căutare
- Primul motor de căutare pe Internet a fost introdus în 1990, având denumirea de Archie Query Form – era un instrument simplu care căuta site-uri FTP (Protocol de transfer fișiere) și le furniza sub formă de listă.
- Predecesorul Google – BackRub a fost introdus în 1996. Acest motor de căutare a adus principiul de bază al backlink-urilor și a pus bazele algoritmului PageRank, folosit până în prezent.
- Google a fost lansat în 1998 ca succesor al BackRub și de-a lungul anilor a devenit cel mai popular și dominant motor de căutare din lume, fiind folosit, până în prezent, cel mai des.
Modul de funcționare al motoarelor de căutare
Motoarele de căutare sunt diferite, unul față de celălalt, prin modalitățile lor de a oferi răspunsuri utilizatorului, dar toate sunt construite pe baza celor 3 principii fundamentale:
- Crawling
- Indexare
- Clasament
1. Crawling
Descoperirea noilor pagini web pe internet, începe cu procesul numit crawling.
Motoarele de căutare utilizează programe mici numite crawler-uri web (uneori numite boți sau “păianjeni-boți”) care urmează link-uri de la paginile deja cunoscute la cele noi care trebuie descoperite. Poti afla mai multe informații aici despre Google Bot.
De fiecare dată când un crawler web găsește o nouă pagină web dintr-o diferita sursă, scanează și transmite conținutul său pentru procesare ulterioară (denumită indexare) și continuă descoperirea de noi pagini web.
Aici puteți urmări un videoclip în care vi se explică exact cum funcționează întregul proces, din momentul în care accesați o căutare pe Google.
2. Indexarea
De îndată ce boții accesează datele, urmează etapa de indexare – procesul de validare și stocare a conținutului din paginile web din baza de date a motorului de căutare numită „index”. Practic, acesta este o mare bibliotecă ce cuprinde toate site-urile web.
Site-ul dvs. web trebuie să fie indexat pentru a fi afișat în pagina cu rezultatele motorului de căutare. Este important de reținut că, atât etapa crawling, cât și indexarea sunt procese continue care au loc din nou și din nou pentru a menține baza de date mereu actualizată.
Odată ce pagina web este analizată și stocată în index, aceasta poate gasită pe motorul de căutare respectiv.
3. Clasamentul
Ultimul pas include alegerea celor mai bune rezultate și crearea unei liste de pagini care vor apărea pe pagina de rezultate.
Fiecare motor de căutare folosește zeci de criterii de clasare și majoritatea sunt necunoscute și indisponibile publicului.
Chiar Martin Splitt, webmaster Trends Analyst spunea că:
„Avem peste 200 de criterii pentru a face acest lucru. Deci, ne uităm la lucruri precum titlul, meta descrierea, conținutul real pe care îl aveți pe pagina dvs., imagini, linkuri, tot felul de lucruri.” (Martin Splitt, analist de tendințe pentru webmasteri)
Care este algoritmul motorului de căutare?
Algoritmul motorului de căutare este un termen folosit pentru a defini un sistem complex de mai mulți algoritmi care evaluează toate paginile indexate și determină care dintre ele ar trebui să apară în rezultatele căutării.
De exemplu, algoritmul Google folosește zeci de factori (mulți dintre ei sunt cunoscuți) în mai multe domenii, cum ar fi:
- Înțelegerea interogării (înțelegerea a ceea ce a vrut să spună utilizatorul folosind cuvintele exacte pe care le-a folosit, care este intenția sa de căutare etc.)
- Relevanța paginii (motorul de căutare trebuie să afle dacă pagina corespunde interogării de căutare)
- Calitatea conținutului (algoritmii determină dacă paginile web sunt o sursă excelentă de informații bazate pe factori interni și externi; numărul și calitatea backlink-urilor sunt factori importanți aici)
- Utilizarea paginii (ia în considerare calitatea paginii web din punct de vedere tehnic – viteza de răspuns, viteză a paginii, nivelul de securitate etc.)
Optimizarea pentru motoare de căutare
Pe lângă furnizarea de informații utile utilizatorilor acestora, motoarele de căutare pot ajuta și afacerile să își promoveze site-urile web.
Optimizarea site-ului dvs. pentru rezultatele de căutare relevante este o parte importantă a oricărei strategii de marketing online. Această strategie poate genera foarte mult trafic organic către paginile dvs. web.
Toate aceste tehnici și strategii pe care le fac proprietarii de site-uri pentru a-și îmbunătăți clasamentul în căutari, fac parte din strategia de optimizare SEO.
Dacă am simplifica termenii de “Optimizarea motoarelor de căutare” (SEO), am putea spune că aceasta se poate fi defintă pe baza acestor 3 importanți factori:
- Conținut foarte bun
- Backlink-uri de calitate
- Optimizare tehnică
Cele mai populare motoare de căutare
Există mai multe motoare de căutare în întreaga lume. Dintre toate acestea, unele domină internetul, altele sunt specifice anumitor regiuni geografice.
Lista cu top 5 cele mai populare motoare de căutare:
1. Google
Google este cel mai mare și mai popular motor de căutare din lume.
Acesta este deținut de compania-mamă Alphabet și domină piața motoarelor de căutare, cu peste 90% din cota de piață la nivel mondial.
Cu toate caracteristicile sale care includ algoritmi sofisticați, roboți de indexare și clasificare eficienți, Google oferă rezultate excelente de căutare. Google sprijină de asemenea răspunsuri pentru alte motoare de căutare mai mici (de exemplu, ask.com). Din acest motiv, Google este #1 la nivel global, de foarte mulți ani.
Bing este al doilea motor de căutare ca popularitate și utlitate. A fost lansat în 2009 și este deținut de Microsoft.
Este imposibil să comparăm Bing ca un adversar real precum Google. Bing deține doar 2-3 procente din cota generală de piață a motoarelor de căutar. Acesta este, totuși, o alternativă bună pentru cei care ar dori să încerce ceva diferit.
Microsoft Bing este în multe modalități similar cu Google, oferind tipuri de rezultate ale căutării precum imagini, videoclipuri, locuri, hărți sau știri, la fel ca și Google.
Deși Bing folosește principiile fundamentale ale motoarelor de căutare (crawling, indexare, clasare), acesta folosește și un algoritm special numit Space Partition Tree And Graph, care se bazează pe vectorii pentru clasificarea informațiilor și pentru a răspunde la interogările de căutare.
3. Yahoo!
Yahoo este un site popular, fiind la bază furnizor de e-mail și al treilea cel mai mare motor de căutare din lume, cu aproape 2% din cota generală de piață a motoarelor de căutare.
În trecut a fost un motor de căutare foarte popular însă, Yahoo a scăzut în valoare de-a lungul anilor și a devenit umbrit de Google.
În prezent, Yahoo concurează cu motoare de căutare mai mici, cum ar fi Bing sau DuckDuckGo (motor de căutare care încearcă să protejeze confidențialitatea utilizatorilor săi)
4. Yandex
Yandex (de la termenul „Yet Another iNDEXer” /„încă un alt iNDEXer”) este un motor de căutare popular în majoritatea țărilor din est.
Deși are mai puțin de 1% din cota generală de piață a motoarelor de căutare, este unul dintre cele mai populare motoare de căutare în țări precum Rusia (cu peste 60% din toate căutările din țară), Turcia, Ucraina sau Belarus.
Similar cu Google, Yandex oferă diferite tipuri de servicii, inclusiv Hărți, Traducere, Yandex Money sau chiar Yandex Music.
5. Baidu
Baidu este cel mai dominant motor de căutare din China. Chiar dacă cota sa de piață globală este de abia 1%, aceasta reprezintă peste 80% din cota de piață din China, cu miliarde de căutări în fiecare zi.
Baidu este similar cu Google în multe feluri și prezintă o multitudine de rezultate, în același precum Google.
Cele mai des întâlnite întrebări legate de optimizarea motoarelor de căutare (SEO)
Ce este un motor de căutare?
Un motor de căutare este un sistem software care permite utilizatorilor de Internet să caute conținut sau informații exacte prin World Wide Web. Motorul de căutare colectează și organizează conținutul din întreaga rețea, iar utilizatorii au acces la acesta prin interogări, folosind diferite cuvinte sau fraze cheie. Pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor (adică a returna rezultate relvante în funcție de interogările primite), motoarele de căutare își schimbă destul de des algoritmii (programul de filtrare și clasare a rezultatelor).
Ce înseamnă SEO?
Optimizarea pentru motoarele de căutare sau Search Engine Optimization, este un proces de perfecționare a vizibilității site-urilor web sau paginilor web pe diferite motoare de căutare. Aceasta are drept scop mărirea traficului organic / natural al unui site.
Care este cel mai popular motor de căutare?
Google, ca motor de căutare, este lider în industria sa de ani de zile și încă domină piața motoarelor de căutare.
De ce este Google cel mai popular motor de căutare?
Motivele pentru care Google este cel mai utilizat motor de căutare sunt:
- A fost unul dintre primele motoare de căutare
- Este îmbunătățit constant
- Este cel mai rapid și oferă rezultate concrete
- Oferă cele mai relevante rezultate
- Este conectat la mai multe servicii gratuite, lucru benefic pentru orice utilizator
Cum pot motoarele de căutare să genereze bani?
Google folosește propriul serviciu publicitar numit Google Ads, prin intermediul căruia poate ajuta afaceriel să își afișeze produsele in primele rezultate ale căutărilor. În schimb, percepe un mic comision de fiecare dată când un utilizator accesează link-ul reclamei / anunțului respectiv.
De asemenea, Google își încorporează propriile serviciile (de exemplu, Gogole Play, Google Cloud, Google Apps etc.) prin propriul motor de căutare și, prin urmare, generează venituri prin intermediul clienților care le folosesc.
Care este diferența dintre un browser web și un motor de căutare?
Browser-ul web (Chrome, Firefox, Microsoft Edge etc.) este o aplicație software instalată pe computer sau pe un smartphone. Scopul browserului este de a oferi o interfață ușor de utilizat pentru a afișa paginile web.
Motorul de căutare (Google, Bing, Yahoo etc.) este un instrument online, care poate fi accesat printr-un browser web. Scopul unui motor de căutare este de a oferi răspunsuri la întrebările utilizatorilor sub formă de pagini web relevante.
Care a fost primul motor de căutare?
Primul motor de căutare a fost numit Archie (de la numele „Arhive”) și a fost creat în 1990, de către un student, pe nume Alan Emtage.
Deși au existat unele programe de indexare înainte (cum ar fi „X.500” sau „Whois”), Archie a fost primul motor de căutare real care a fost capabil să găsească fișiere specifice pe Internet.