Promovarea SEO este o provocare permanentă în zilele noastre. Search Engine Optimization – Optimizarea căutării cu ajutorul motoarelor este acronimul a ceea ce numim SEO. SEO reprezintă pentru mediul on-line ceea ce sistemul bielă-manivelă reprezintă pentru mecanică, adică transfomarea mișcării circulare în mișcare rectilinie.

 

SEO este o actiune necesara

Promovarea este în mediul on-line la fel ca și în mediul clasic, adică o acțiune care este în același timp, necesară dar și suficientă.

Mediul on-line este un uriaș motor în care sunt angrenate miliarde de informații, a căror descoperire pare imposibilă în absența unor mijloace de căutare, sau motoare de căutare.

Mediul on-line nu a devenit numai un depozit de informații ci și un spațiu în care informația parcurge drumul invers, de la depozitari, la cei care caută informația. Acest fapt se face prin promovarea unei informații.

Așadar, promovarea și SEO se întâlnesc în spațiul virtual. ”Reclama este sufletul comerțului” este o expresie devenită o veritabilă axiomă. S-a spus că publicitatea sau promovarea nu sunt necesare dacă un produs este suficient de bun. Evident, această afirmație nu poate fi luată în considerare. S-a spus că a vrea să lansezi o activitate fără a o promova, echivalează cu a considera că dacă nu  îți mai întorci ceasul, timpul va sta în loc.

Promovarea SEO se face ținând cont de un algoritm specific. Astfel, se alege un titlu suficient de semnificativ pentru textul pe care îl reprezintă. Subtitlul, expresia cheie, descrierea meta trebuie să conțină noțiunea, ideea, care se doresc a fi promovate. În plus, se poate alege și o fotografie reprezentativă, a cărei descriere trebuie să facă și ea referire la noțiunea sau ideea care se promovează.

În contextul în care există o paritate între mai multe produse, definiții, concepte care se doresc a fi promovate, înțelegând aici, inclusiv produsele, promovarea SEO poate face diferența.

Să presupunem că avem două produse A, respectiv B, pentru care se dorește să se atingă rezultatul C, ca nivel de promovare. Avem calitatea X, prețul Y, identice pentru ambele produse. Atunci, se naște întrebarea firească: Oare, care produs va ajunge primul la rezultatul C? Prin ce mijloc (unde mijlocul este egal cu z) se poate ajunge la succes?

Aici intervin motoarele de căutare, Search Engines, precum și procesul numit optimizare. Fiecare promotor are aceiași parametri calitativi pentru produsul său. Totuși, există ceva care determină ca numai un produs să fie promovat mai eficient.

Tocmai aici, intervine promovarea SEO. Cu cât motoarele de căutare identifică elementele definitorii ale unui produs într-un număr mai mare, cu atât șansa acelui produs de a dobândi prima poziție este mai mare.

Să presupunem că produsul A este identificat de 10 ori, iar produsul B este identificat de 7 ori. Evident că 10 fiind mai mare decât 7, șansa ca produsul A să fie primul este foarte mare. Așadar, ajungem la o primă consecință legată de promovarea SEO: produsul A este mai popular decât produsul B. Am scris mai sus că produsele au același preț și aceeași calitate. Totuși, din punct de vedere al logicii, a fi mai popular nu înseamnă în mod obligatoriu, a fi mai bun. Totuși, a fi mai popular înseamnă a vinde mai mult, ori, în lumea comerțului și a spectacolului, a vinde, înseamnă a avea suuces și, implicit, a exista.

Trebuie precizat că dorința de a promova un produs sau un serviciu conduce la depășirea unui cadru etic, la abuzul de promovare. Aici, din nou, intervine ceea ce numim SEO: produsul indexat de mai multe ori, devine principal, fiindcă este mai popular. Așadar, promovarea SEO nu trebuie să devină manipulare.

 

SEO nu este manipulare

Dacă ar fi să luăm un exemplu din presa scrisă, vom înțelege diferența dintre promovare SEO și manipulare.

Vom lua exemplul: Artista X în lacrimi după ce animalul de companie Y a murit. Este un titlu clasic, normal. Poza care însoțește articolul este una în care artista X ține în brațe animalul de companie Y. În descrierea fotografiei se poate spune: Artista X și animalul de companie Y.

Aceeași știre poate fi scrisă altfel: Șoc: Vedeta x în lacrimi…. A murit…. Poza arată respectiva vedetă în lacrimi. Evident, cel mai mare număr de accesări îl va avea această ultimă manieră de prezentare, chiar dacă în text se va afla de moartea animalului de companie. Aceasta este o manipulare, din dorința ca știrea să fie populară.

Există o confuzie care se face între fake news și false news. ”Fake” este termenul tradus greșit prin ”fals”. Fake înseamnă ceva contrafăcut, o imitație a originalului. Fals înseamnă ceea ce este neadevărat. ”Fake news” reprezintă o știre deformată, astfel încât ea să atragă. Baza știrii este adevărată, numai că modul de prezentare este diferit. ”False news” este o știre inventată, care nu are la bază nimic adevărat.

Promovarea SEO poate ajuta la promovarea știrilor adevărate și la combaterea „fake news” și a ”false news”. Promovarea SEO înseamnă calitate a evenimentului, lucrului supus acțiunii de promovare, în timp ce manipularea înseamnă înșelarea vigilenței și a atenției publicului.

Promovarea SEO se poate face în diferite nivele, de la unul normal, la unul mai activ, mergându-se până la un anumit grad de agresivitate. Promovarea SEO poate crea o identitate deosebită a unui produs. Știm cât de popular a fost ”zaibărul”, vinul negru de la Băilești, atât de drag personajului Nea Mărin, interpretat de regretatul Amza Pellea. Puțină lume știe că soiul de viță de vie din care se produce vinul în cauză este soiul ”Seibel”, german la origine. Așadar, iată cum, prin promovare, un soi german a devenit oltenesc, mândrie și emblemă regională.

Un exemplu de manipulare îl constituie celebra frază ”podgorii de pe vremea dacilor și romanilor”. Se știe că la sfârșitul secolului al XIX-lea, filoxera a făcut ravagii în România, vechile soiuri fiind distruse, unele supraviețuind parțial, prin altoire pe soiuri rezistente la filoxeră. Așadar, o tradiție promovată ca fiind de 2 mii de ani, este în realitate limitată la aproape 2 secole.

Dacă a ști că zaibărul este un soi nemțesc nu scade numărul consumatorilor, faptul că oamenii care plăteau pentru vin ”dacic”, adică din soiuri foarte vechi și au realizat că primeau vin din soiuri mai vechi de un secol, în mod cert nu vor mai cumpăra cu același entuziasm.

Așadar, promovarea SEO nu poate fi asociată cu manipularea, fiind o acțiune care se încadrează în etica dezvoltării interacțiunilor în spațiul virtual.

Articol redactat pentru Mensis.ro de Zamfirescu C.