Este imposibil să nu fi auzit, măcar o dată, despre rețelele sociale, despre site-uri și aplicații precum Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat etc. Aceste rețele sociale sunt, de fapt, site-uri web, care permit oamenilor să interacționeze între ei.

Acest termen este folosit pentru a descrie un platformă precum Facebook dar, de asemenea, și un site precum Digg sau Wikipedia. Așadar, ce sunt, mai exact, rețelele sociale (social media)?

Termenul este atât de vag, încât poate fi folosit practic pentru a descrie aproape orice site, de pe Internet astăzi.

Unii oameni au o viziune mai restrânsă a rețelelor sociale, considerând că acestea se rezumă doar la rețelele sociale mai mari (de exemplu Facebook, Twitter etc.). Alte persoane consideră că, blog-urile nu se încadrează în această categorie.

Astfel, fiecare personă are propria opinie despre ceea se îcadrează, sau nu, în categoria rețelelor sociale. Dar, mai întâi, trebuie să aflăm despre conceptul general al acestor termeni pentru a obține o înțelegere mai clară și mai precisă.

Ce sunt, mai exact, rețelele sociale?

Decât să definim acești termeni, folosind o mulțime de cuvinte complicate și greu de înțeles, vom impărți fiecare cuvânt în parte pentru a-l defini. Pentru început, putem lua fiecare cuvânt, în mod individual.

  • Termenul „social”: se referă la interacțiunea cu alte persoane prin schimbul de informații reciproce
  • Termenul „media”: se referă la un instrument de comunicare, cum ar fi Internetul (în timp ce televizorul, radioul și ziarele sunt exemple de forme mai tradiționale de mass-media).

Din acești doi termeni separați, putem extrage o definiție de bază:

Rețelele sociale sunt instrumente de comunicare pe Internet, care permit oamenilor să interacționeze între ei, prin partajarea și schimbul de informații.

Poate parea o definiție vagă – dar rețineți că, rețelele sociale curprind de fapt un domeniu foarte larg.

Caracteristici comune ale rețelelor sociale

Următoarea listă de caracteristici comune reprezintă indiciile, care vă ajută să identificați ușor un site de socializare:

  • Conturi personale de utilizator: dacă un site permite utilizatorilor să își creeze propriile conturi pe care să se poată conecta, atunci acesta este un prim semn că ar putea fi utilizat pentru interacțiunea între utilizatori. Deși este posibil să partajați informații sau să interacționați cu alte personae online și anonim, trebuie să creați mai întâi un cont de utilizator, aceasta fiind procedura standard.
  • Pagini de profil: întrucât social media se referă la comunicare, o pagină de profil este absolut necesară pentru reprezentarea unei persoane. De multe ori. aceasta include informații personale despre utilizator, cum ar fi o fotografie de profil, o biografie, un site web, fluxul de postări recente, recomandări, jurnal activități etc.
  • Prieteni, urmăritori, grupuri, hashtag-uri și altele: persoanele fizice își folosesc conturile pentru a se conecta cu alți utilizatori. De asemenea, le mai pot folosi și pentru a se abona la anumite surse de informații.
  • Fluxuri de noutăți: utilizatorii unei anumite platforme se conectează cu alți utilizatori, pe rețelele de socializare, practic, pentru a face schimb de informații sau pentru a obține informații de la aceștia. Aceste informații sunt actualizate pentru ei, în timp real, prin intermediul secțiunii de noutăți.
  • Personalizare: site-urile de socializare oferă de obicei utilizatorilor flexibilitatea de a-și configura setările conturilor, de a-și personaliza profilurile pentru a arăta într-un mod specific, de a-și organiza prietenii sau urmăritorii în orice mod doresc și de a gestiona informațiile pe care le văd în secțiunea de noutăți.
  • Notificări: Orice site sau aplicație care informează utilizatorii despre anumite informații face parte, cu siguranță din categoria de rețele sociale. Utilizatorii au control total asupra acestor notificări și pot alege ce tipuri de notificări doresc să primească.
  • Actualizarea, salvarea sau postarea informațiilor: dacă un site sau o aplicație vă permite să postați absolut orice, cu sau fără un cont de utilizator, atunci este o rețea socială! Fie că este un simplu mesaj bazat pe text, o fotografie, un videoclip de pe YouTube, un link către un articol sau orice altceva, dacă aceste lucruri sunt posibile, atunci, în mod clar, este vorba despre o rețea socială.
  • Butoanele de aprecieri și secțiunea de comentarii: Există două modalități cele mai frecvente, prin care interacționăm pe rețelele sociale – prin butoane care reprezintă un „like” sau „apreciere” și prin intermediul secțiunii de comentarii în care ne putem împărtăși gândurile și opiniile.
  • Sistemele de evaluare, clasare sau votare: pe lângă aprecieri și comentarii, o mulțime de site-uri și aplicații de socializare se bazează pe efortul comunității, care revizuiesc, evaluează și votează informațiile sau subiectele despre care știu sau au utilizat. Chiar și site-urile dvs. preferate de cumpărături sau site-urile de recenzii de filme utilizează această funcție de socializare, pentru a-și crește traficul și pentru a duna potențiali clienți.

Problemele principale legate de social media

Rețelele sociale nu sunt mereu despre distracție cu prietenii sau despre vedetele pe care le admiri și firmele pe care le urmărești. Există o mulțime de probleme cunoscute, pe care majoritatea platformelor de socializare majore nu au reușit să le remedieze în totalitate, în ciuda tuturor eforturilor.

  • Spam: rețelele sociale facilitează apariția comentarilor de tip spam („bombardarea” cu conținut irelevant) – realizate atât de persoane reale, cât și de roboți. Dacă aveți un cont de Yahoo mail, este posibil să primiți deja constant e-mail-uri de tip spam, care ajung in folderul specific datorită unui filtru inteligent.
  • Cyberbullying / Cyberstalking: Copiii și adolescenții sunt cei mai afectați de bullying-ul din mediul online, deoarece își asumă mai multe riscuri atunci când vine vorba de postarea pe rețelele sociale. Și acum că, suntem cu toții conectați pe rețelele de socializare prin intermediul dispozitivelor noastre mobile, majoritatea platformelor fac posibilă partajarea locațiilor noastre, deschizând porțile către cyberstalkers (hărțuitori) pentru a ne urmări.
  • Manipularea imaginii de sine: ceea ce postează un utilizator despre el însuși pe social media reprezintă doar o mică parte din viața sa. Urmăritorii acestuia vor avea astfel o viziune complet diferită față de cea reală. Acest lucru conduce la nevoia de comparație dintre persoane și la scăderea stimei de sine. Ce nu realizează multe persoane este că, utilizatorii au puterea de a controla complet ce doresc și ce nu doresc să transmită pe rețelele sociale, pentru a-și construi propria imagine de sine, fie ea una reală sau nu.
  • Confidențialitate / Securitate: Multe platforme de socializare sunt „sparte” din când în când, în ciuda faptului că există măsuri de securitate bune. Unele platforme nici măcar nu oferă toate opțiunile de confidențialitate de care utilizatorii au nevoie pentru a-și păstra informațiile cât mai private.
  • Suprasolicitare de informații: nu este neobișnuit să ai peste 500 de prieteni pe Facebook sau să urmărești peste 1.000 de conturi pe Instagram. Este aproape imposibil să ții pasul cu atât de multe conturi care postează conținut constant si toate în același timp.
  • Știri false: site-urile de știri false promovează link-uri către știrile prefabricate, total false, pe rețelele de socializare pentru a atrage cât mai mult trafic pe diferite platforme țintă. Mulți utilizatori nu au nici o idee că acele știri sunt false.

Diferențele dintre rețelele sociale și cele de socializare (Social Media vs. Social Networking)

Așa cum am menționat anterior, o mulțime de oameni cred că termenii rețele sociale și rețele de socializare au același înțeles. Deși diferența este subtilă, rețelele de socializare sunt, de fapt, o subcategorie a rețelelor sociale.

Cel mai simplu mod de a înțelege diferența dintre rețelele sociale și rețelele de socializare este să luăm termenii media și rețea separat.

Media (Rețelele sociale) se referă la informațiile pe care lepartajați de fapt – fie că este vorba despre un link către un articol, un videoclip, un GIF animat, un document PDF sau o simplă postare.

Rețeaua (Rețeaua de socializare), pe de altă parte, are legătură publicul dvs. (urmăriori/prieteni) și cu relațiile pe care le aveți cu ei. Rețeaua dvs. poate include persoane precum prieteni, rude, colegi, mentori și chiar persoane necunoscute.

Acestea două se suprapun, cu siguranță, motiv pentru care poate devine puțin confuz. De exemplu, puteți partaja conținut media pe rețeaua dvs. de socializare pentru a aduna aprecieri și comentarii. Dar puteți, de asemenea, doar să votați o postare pe Reddit, care este o platformă socială, pentru a ajuta comunitatea și a vă spune părerea în această privință, fără intenția de a construi relații cu alți utilizatori, ca în cazul rețelelor de socializare.

Pentru a vă ajuta să înțelegeți mai bine acest concept de rețea socială (social media), vom răspunde la câteva întrebări, primite cel mai des despre acest subiect:

Blog-urile fac parte din categoria rețelelor sociale?

Blog-urile fac parte din categoria rețelelor sociale, în ciuda faptului că oamenii au tendința de a le pune într-o categorie separată, în prezent. De fapt, blog-urile sunt una dintre cele mai vechi forme de social media și au dominat Internetul cu mult înainte de a avea opțiunea de adăuga prieteni și de a urmări persoane pe rețelele de socializare.

Blog-urile sunt considerate ca făcând parte din categoria rețelelor sociale.  Tumblr, WordPress și Blogger sunt doar câteva exemple de platforme mari de blogging care sunt foarte active.

Formele de mass-media tradițională pot fi considerate ca fiind rețele sociale?

Televiziunea, radio-ul și ziarele nu fac parte din social media. Cel puțin nu încă.

Rețelele sociale nu vă oferă doar informații, ci interacționează cu dvs. în timp ce vă oferă aceste informații.

Gândiți-vă la mass-media obișnuită ca la o stradă cu un singur sens, în care puteți citi un ziar sau puteți asculta un reportaj la televizor, dar nu puteți să vă spuneți opinia sau părerea despre un anumit subiect. Rețelele sociale, pe de altă parte, sunt o stradă cu două sensuri, care îți oferă posibilitatea de a fi informat și de a te exprima, în același timp.

Cum vor arăta rețelele sociale în viitor?

Este dificil de prezis ceva exact, dar un lucru este clar cu privire la viitorul rețelelor socialeȘ vor fi mult mai personalizate și cu un conținut mai de calitate. Partajarea excesivă nu va mai fi o problemă așa de mare, iar filtrarea informațiilor irelevante va deveni cu siguranță, un aspect mult mai cunoscut.

Instagram este o platformă de socializare care este cu adevărat în fruntea evoluției social media și considerăm că va rămâne așa pentru o perioadă lungă, având în vedere că apar mereu noi actualizări și noi funcții de descoperit.

Alte rețele sociale mari, precum Snapchat și Facebook, au scăzut în trafic destul de mult în ultimii ani și este probabil să revina destul de greu la nivelul la care ereau cu ceva timp în urmă. Utilizatorii (noile generații) sunt in căutarea de aplicații noi și actualizate, cu funcții mai performante.

Presiunea de a obține multe aprecieri și comentarii la postările obișnuite de pe rețelele sociale joacă, de asemenea, un factor imens, sugerând că această nevoie de atenție nu va dispărea prea curând, iar postarea de povești (stories), fie pe Instagram, Faebook sau orice altă platformă care a adăugat această funcție, ar putea fi viitorul formelor de socializare.