Ce poate fi, mai exact, un certificat SSL?

Ați putea fi surprins de cât de multe informații personale împărtăşesc utilizatorii în timpul unei sesiuni web. Fiecare înregistrare a contului necesită introducerea datelor cu caracter personal (numele, data nașterii, adresa de email, etc). Fiecare achiziție online necesită și mai multe date cu caracter personal. Un certificat SSL va ajută la protejarea oricărui acces nedorit la datele dumneavoastră sensibile. Deci, ce este un certificat ssl ?

Să începem cu definiția certificatului SSL. Acesta este abrevierea pentru: Secure Sockets Layer – o semnătură digitală unică a site-ului dumneavoastră. Pe unele site-uri web, puteți vedea un lacăt verde, auriu, sau gri in dreptul adresei web. Uneori este evidențiat numele unei companii lângă numele domeniului. Acesta indică faptul că un certificat SSL este instalat pe acest site și toate informațiile sunt transmise prin intermediul protocolului securizat SSL.

Un certificat SSL demonstrează că acel domeniu aparține unei companii reale. Certificatul SSL conține de cele mai multe ori următoare informații :

  • domeniul web pentru care este emis;
  • persoana juridică care o deține;
  • locația fizică a proprietarului site-ului (țară și oraș);
  • termenul de valabilitate al certificatului;
  • detaliile înregistrării furnizorului.

Certificat SSL oferă o conexiune criptată între utilizator și site. Cu alte cuvinte, informațiile pe care utilizatorii le distribuie sunt protejate de accesul neautorizat posibil din partea: furnizorului de internet, administratorul de rețea, hackeri etc. Cum funcționează un certificat SSL ?

  1. Dumneavoastră introduceți numele domeniului într-un browser web (Firefox, Chrome, Opera).
  2. Serverul trimite informații despre certificarea SSL și cheia publică.
  3. Browserul verifică informația, generează o sesiune web, o criptează cu cheia publică, iar apoi o trimite înapoi.
  4. Serverul decriptează sesiunea cheie.
  5. O conexiune sigură este stabilită.

De ce aveți nevoie de un certificat SSL?

În cazul în care un Certificat SSL Acreditat nu este instalat, toate datele pe care le introduceți pe website, pot fi furate. Certificatul SSL garantează că, hackerii si persoanele rău intenționate nu vor avea acces la informații care ar trebui să fie disponibile doar terțelor autorizate (date de cont și parole, detaliile cardurilor bancare, plăți, conturile de pe retelele de socializare, etc.). Acesta confirmă faptul că, utilizarea site-ului este sigură, reducând în mod semnificativ riscul scurgerilor de date, crescând totodată reputația companiei care îl utilizează. Acesta este un lucru foarte important atunci când lansați un website e-commerce pentru cumpărături online.

Principiul din spatele criptării SSL

O cheie este nucleul de oricărei metode de criptare. Aceasta poate cripta și decripta mesajul transmis. Se folosesc trei tipuri de chei: publice, private și de sesiune .

  • Cheia publică criptează un mesaj. Browser-ele utilizează acest tip de cheie atunci când este necesar să trimită datele utilizatorilor către servere.
  • Cheia privată decriptează un mesaj. Un server folosește acest tip de cheie atunci când primește un mesaj de la un browser. Această cheie este stocată pe un server și nu este transmisă niciodată împreună cu un mesaj.
  • Cheia de sesiune criptează și decriptează mesajele simultan. Browser-ele îl generează pentru o perioadă scurtă de timp, cât utilizatorul se află pe un site web. Când fila cu pagina web este închisă, sesiunea se termină și această cheie se oprește din funcționare.

Acum că, totul este clar cu definiția și principiile acestuia de funcționare, cum puteți să utilizați certificatul SSL, mai exact? Dumneavoastră, ca și client pe un site e-commerce nu trebuie să învățati nimic despre activarea acesteia, totul se întâmplă în mod automat. Când clienții comandă un produs pe site-ul dumneavoastră, aceștia introduc detaliile cardului de credit. După ce comanda este procesată, informațiile ajung la sesiunea dumneavoastră web. În acest moment, hackerii pot să fure informațiile (metoda este numită spoofing attack, ori MITM – Man In The Middle). Browserul criptează numărul cardului de credit și apoi îl trimite la server. Decriptarea acestui mesaj, care conțnie datele cardului de credit, este posibilă doar folosind o cheie specială, care este stocată pe server. Chiar dacă atacatorul/hackerii reușesc să acceseze datele, aceștia nu vor fi în măsură să le înțeleagă, deoarece sunt criptate.

Tipuri de certificate SSL

Atunci când alegeți un certificat de securitate pentru site-ul web, concentrați-vă pe caracteristicile specifice site-ului dumneavoastră. Mai jos am împărțit site-urile web în mai multe categorii și am explicat care sunt cele mai bune licențe pentru fiecare în parte.

Site-uri pentru persoane fizice

Proiectele mici precum website-urile personale, blogurile, forumurile specializate etc., pot folosi un certificat SSL pentru validarea domeniului. Acesta este necesar atunci când, clienții își creează conturi pe site-ul dumneavoastră, se abonează la buletine informative, plătesc pentru cursuri sau alte servicii. Este nevoie în medie de 15 minute pentru a obține și instala acest tip de certificat, care nu necesită documente speciale suplimentare.

Pentru întreprinderi mici și mijlocii

Website-urile corporatiste, rețelele de socializare, magazinele online, agențiile de asigurări și agențiile de turism pot utiliza un certificat SSL cu validare de întreprindere, care este emis pentru organizații și entități juridice. Acesta este recomandat în cazul în care afacerea dumneavoastră stochează și procesează date cu caracter personal. După achiziția certificatului, centrul de emitere verifică drepturile de deținere a domeniului web și dacă compania este înregistrată legal. Acest proces poate dura până la trei zile.

Pentru marile întreprinderi comerciale

Organizațiile guvernamentale, marile magazine online, dealerii auto, agențiile imobiliare, băncile, fondurile de investiții ar trebui să utilizeze certificate SSL cu o extindere de validare mai mare. Acestea sunt recomandate pentru bazele de date în format digital, unde utilizatorii stochează bani, titluri de valoare, date de contact, date bancare, fac plăți și încarcă documente personale.

Aceste certificate sunt eliberate numai pentru persoane juridice și sunt cel mai dificil de obținut. Centrul de certificare va verifica numele domeniului web, datele de înregistrare ale firmei, datele de contact și drepturile pentru comercializarea diferitelor produse ori servicii. Totul poate dura până la două săptămâni. Atunci când accesați un astfel de website, numele companiei este evidențiat cu un font verde. Acest lucru înseamnă că, societatea respectivă a trecut de o verificare serioasă și este într-adevăr de încredere.

Pentru mai multe domenii

Un certificat pe multi-domeniu este potrivit pentru: o companie internă a unui website, server-ul de mailing, proprietăți, o rețea de comerț, etc. Acest tip de certificat este recomandat pentru companiile care au mai multe site-uri web sau un site cu pagini de pe diferite subdomenii. Prețul include trei până la cinci certificări de domenii, dar puteți crește acest număr de până la 100, dacă este necesar. Există trei tipuri de certificate pentru multi-domenii: cu domeniu de validare, validarea organizației, sau cu rând verde in dreptul numelui domeniului.

Pentru subdomenii

Un proprietar al unui website corporativ cu mai multe pagini precum o rețea de socializare, un magazin online sau o rețea comercială ar trebui să ia în considerare un certificat SSL pentru domenii, cunoscut și sub denumirea de Wildcard. Acesta este recomandat pentru cei care doresc să iși protejeze simultan domeniul principal și toate celelalte subdomeniile.

Cum puteți să aflați dacă un website este sigur sau nu ?

Trebuie doar să vă uitați la rândul unde se află adresa web (URL). Aici puteți vedea un semn verde în partea dreapta sau în partea stângă, în funcție de browser-ul pe care îl folosiți. O pictogramă cu un lacăt lângă adresa URL anunță faptul că, website-ul respectiv este protejat și sigur. De altfel, adresa pornește cu „HTTPS“ în loc de „ HTTP “ cu „S“ de la Sigur, Securizat. Dacă elementele prezentate anterior nu există, acel website nu este sigur. Puteți, de asemenea, să verificați dacă un site web are instalat un certificat SSL de încredere, folosind un instrument online, precum Google Transparency Report.

Urmăriți exemplele de mai jos pentru a înțelege când un website este securizat, dar și când nu este:

 

Cum este afectată optimizarea SEO de către certificatul SSL ?

În 2014, conexiunea HTTPS a devenit un factor important de influentă, pentru site-urile care ocupau primele poziții în căutările Google. Website-urile cu certificate SSL au obținut un avantaj în timpul căutarilor pe Google, indiferent de furnizorul certificatului. Chiar dacă decideți să instalați și un certificat SSL gratuit, Google va lua acest lucru în considerare, și veți avea de câștigat în clasamentul căutărilor.

Cu toate acestea, tranziția la HTTPS nu va propulsa site-ul dumneavoastră printre primele poziții. Numai în combinație cu alte caracteristici, certificatul SSL va influența pozitiv poziția dvs. in clasament. Nu este posibilă determinarea cu exactitate a cât de avantajos este acest factor, deoarece algoritmii Google de clasificare a website-urilor sunt confidențiali. Cu toate acestea, în situația în care două site-uri web au caracteristici identice, cel cu certifcatul SSL va avea un avantaj vizibil.

Studiile arată că proprietarii de site-uri nu se grăbesc să instaleze certificate SSL. În 2016, doar 65% din toate domeniile existente funcționau fără un cerficat SSL. Tranziția la HTTPS poate fi dificilă, în special pentru site-urile companiilor mari. Se pare că proprietarii domeniilor preferă instalarea certificatelor treptat. Puteți urmări statisticile certificatelor web instalate, la nivel global, accesând următoarea adresă: https://letsencrypt.org/stats/

Sursa foto: sitechecker.pro